I løbet af uddannelsen gennemgår den studerende en intensiv personlig udviklingsproces, som base for at kunne træne andre. Den personlige erfaring, med hvordan teknikkerne virker på egen krop og psyke, udgør et grundelement i den håndværksmæssige kompetence.

Der bliver sat fokus på personlige egenskaber, som er vigtige for at kunne lede udviklingsforløb.

Der opnås en selvbevidsthed og emotionel intelligens, der gør, at studerende kan håndtere egne følelser og sidde "solidt i stolen" med en rodfæstet personlig integritet og etik. Samtidig undgås overføringer af coachens/terapeutens (ubevidste) følelser og holdninger på klienten.

Den studerende lærer at "holde sig ude" af klientens følelser, og kan dermed anvende sin indlevelsesevne til at støtte klienten neutralt, uden at blive personligt involveret. At kunne agere empatisk, uden at handle ud fra hverken sympati eller antipati, kræver optræning af kompleks interaktion mellem følelser og tanker.

Enetimerne i selvudvikling er inkluderet i det årlige studiegebyr.

Studieinteresserede har mulighed for at anvende Weekendkursus i Emotionel Intelligens til at afprøve nogle af teknikkerne på egen psyke og krop og få et personligt indblik i, hvordan der arbejdes med selvudvikling på studiet.

Per Scheel-Krüger, færdiguddannet psykoterapeut og master coach, fortæller om uddannelsens fokus på den personlige udvikling for de studerende og betydningen heraf.

Udtalelse

  • At uddanne mig som psykoterapeut på Coach & Psykoterapeut Skolen er det bedste jeg nogensinde har gjort for mig selv. Jeg valgte skolen fordi den tager udgangspunkt i biopsykologien, og efter 4 år med psykoterapi, coaching og uddannelse i biopsykologi ved jeg, at det virker. Jeg har skabt mig et liv, som jeg ikke vidste eksisterede; både personligt og professionelt. Det har jeg kunnet gøre fordi skolens lærere har en utrolig høj faglighed, og fordi Master Coach og Psykoterapeut uddannelsen er baseret på en unik værktøjskasse . Pernille Berg